پارامترهای اصلی دستگاه سورتینگ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
آراد سورتینگ اقدام به ساخت انواع دستگاه‌های سورتینگ در ظرفیت‌های گوناگون از یک کانال تا 7 کانال نموده است. همچنین این شرکت یک مدل دستگاه سورتینگ کوچک به نام مینی سورتر دارد که در واقع دارای ظرفیت نصف دستگاه یک کاناله خود می‌باشد.
در دستگاه‌ سورتینگ ظرفیت سورت هر کانال به محصول تحت سورت بستگی دارد هرچه محصول سنگین‌تر یعنی بزرگ‌تر با وزن واحد حجم بیشتر باشد ظرفیت سورت آن افزایش می‌یابد. بعنوان مثال ظرفیت سورت هر کانال برای حبوبات و خشکبار بطور متوسط 500 تا 1000 کیلو در ساعت، برنج 300 تا 500 کیلو در ساعت، کنجد و بذرها 80 تا 160 کیلو در ساعت می‌باشد.
در دستگاه‌های سورتینگ ظرفیت سورت هر کانال به محصول تحت سورت بستگی دارد هرچه محصول سنگین‌تر یعنی بزرگ‌تر با وزن واحد حجم بیشتر باشد ظرفیت سورت آن افزایش می‌یابد. بعنوان مثال ظرفیت سورت هر کانال برای حبوبات و خشکبار بطور متوسط 500 تا 1000 کیلو در ساعت، برنج 300 تا 500 کیلو در ساعت، کنجد و بذرها 80 تا 160 کیلو در ساعت می‌باشد.
ظرفیت فرآیند سورت با ظرفیت اسمی و ظرفیت ورودی ماشین متفاوت است بدین معنی که مثلاً با یک دستگاه 3 کاناله که هر کانال آن ظرفیت ورودی 500 کیلو در ساعت را دارد نمی‌توان 1500 کیلو در ساعت سورت انجام داد. دلیل این موضوع به سورت برگشت بر‌می‌گردد. وقتی ماشین اقدام به شوت و جداسازی محصول معیوب از بار ورودی می‌کند همراه آن مقداری بار سالم نیز جدا می‌گردد که آن را با پارامتر نسبت ریجکت ارزیابی می‌کنند. هر چه محصول ریزتر باشد این نسبت (نسبت محصول خراب به سالم) کمتر خواهد بود و برعکس. از این رو در دستگاه سورت در سراسر دنیا یک سری کانال برای سورت محصول و یک سری برای برگشت سورت اختصاص می‌دهند. در مثال بالا دو کانال از یک دستگاه 3 کاناله را برای سورت و یک کانال را برای برگشت محصول درنظر می‌گیرند بدین نحو که محصول خراب جدا شده که حاوی محصول سالم نیز می‌باشد.
با یک بالابر دوم از زیر دو کانال جمع شده و به کانال سوم ریخته ‌می‌شود تا محصول سالم از آن جدا شده و در چرخه سورت قرارگیرد و دور ریز محصول سالم به حداقل برسد. حال می‌توان گفت در یک دستگاه سورت 3 کاناله ظرفیت فرآیند سورت 1000 کیلو در ساعت(2 کانال 500 کیلویی) است نه 1500 کیلو در ساعت.
گاهی اوقات یک محصول به دلیل بزرگ بودن یا سرعت کم سورت مورد نظر مشتری نیاز به سورت برگشت ندارد چون نسبت ریجکت محصول بالا است در این گونه موارد همه کانالها در سورت مستقیم شرکت داده می‌شوند در نتیجه ظرفیت نامی دستگاه با ظرفیت فرآیند سورت یکسان خواهد شد. در مثال دستگاه 3 کاناله برای کشمش چون نیاز به فرآیند برگشت سورت برای کشمش وجود ندارد دستگاه سه کاناله میتواند 1500 کیلو در ساعت سورت انجام دهد.
تقسیم بندی کانالها برای سورت برگشت برای دستگاه 3 کانال 2+1، برای 5 کانال 4+1 یا 3+2 و برای 7 کانال 6+1 یا 5+2 یا 4+3 خواهد بود. برای دستگاههای یک کاناله ، دو کاناله و مینی سورتر به دلیل محدود بودن تعداد کانال از سورت برگشت همزمان استفاده نمی‌شود بلکه در صورت نیاز از برگشت غیرهمزمان استفاده می‌گردد بدین معنی که محصول در طول روز فقط سورت می‌گردد ولی محصول خراب آن جمع آوری می‌گردد و در پایان روز یکبار سورت برگشت با ماشین برای بازیابی محصول سالم از محصول خراب جدا شده انجام می‌شود. این کار می‌تواند بصورت هفتگی انجام شود یعنی بعنوان مثال شنبه تا سه شنبه سورت و چهارشنبه و پنچ‌شنبه برگشت سورت انجام ‌پذیرد. سورت برگشت غیرهمزمان را در دستگاههای 3 تا 7 کانال هم می‌توان برنامه ریزی نمود ولی به دلیل حجم بالای محصول در این نوع کارگاهها و مدیریت سخت جابجایی و نگهداری مواد سعی می‌کنند از سورت برگشت همزمان با کمک یک بالابر اضافه استفاده کنند.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوشتهٔ پیشین
محاسبه ظرفیت دستگاه های سورتینگ کشاورزی
فهرست